feewwiiittt !

My photo
Status : Hamba pada Dia yang tak berkehendakkan apa-apa. 21.

Wednesday, September 5, 2012

Susah nak bangun malam?

 

Assalamualaikum.

“Hasan Bashri pernah ditanya oleh seseorang, “Wahai Abu Sa’id, saya pernah tidur semalaman tanpa terjaga (diwaktu malam). Padahal saya ingin beribadah diwaktu malam, dan saya telah mempersiapkan diri dengan bersuci. Apa sebenarnya yang terjadi pada diri saya ini sehingga saya tidak bisa bangun?”.

Hasan Basri menjawab, “Kesalahan-kesalahanmu telah membelenggumu”.

Imam Tsauri berkata, “Saya tidak dapat beribadah diwaktu malam selama lima bulan akibat suatu kesalahan yang telah saya lakukan”.

Kemudian ia ditanya, “Kesalahan apa itu?”

Ia menjawab, “Saya melihat orang menangis, lalu saya berkata dalam hati, itu pura-pura”.

Seorang ulama berkata, “Sebagaimana solat mencegah perbuatan keji dan mungkar, maka perbuatan keji juga bisa mencegah solat dan amal ibadah yang lain”

tahajud

Sebenarnya, saya sangatlaaaaaa susah nak bangun malam. Kalau terjaga pun, terasa macam ada batu cave yang menghempap saya dan menghalang saya dari bangun dan solat di malam hari. Wah pandainya buat alasan! Mata je kadang-kadang boleh terbukak tapi jasad kaku dan keras tak bermaya. Mula-mula tengok jam baru pukul 4 pagi lepas tu akal mula berfikir, ‘eh awalnya lagi. Tiudrlah balik. Dah tu, celik-celik mata, dah pukul 6 pagi. Menyesal masa tu pun dah tak berguna ye dak?

Sebab tu bila baca cerita ni dekat salah seorang rakan di tumblr, tiba-tiba rasa macam ada gedebuk buah jatuh dekat atas kepala. Oh, susah nak bangun malam sebab banyak buat dosa. Aduh –.-

Mohonlah pada Tuhan supaya kita sama-sama diberi kekuatan untuk beribadah dengan ikhlas kepadaNya tak kira waktu susah atau waktu senang. Tak kira waktu siang atau waktu malam. Tak kira pada bulan ramadhan atau bulan syawal. Kan?

 

berjaga malam

Jom terasa dan muhasabah semula.

#NoteToSelf

No comments: